Fizjoterapia, a diagnostyka różnicowa

Idra fizjoterapia rehabilitacja terapia manualna diagnostyka naturopatia medycyna chinska chiropraktyka kręgarz rehabilitant fizjoterapeuta krakow niepolomice wieliczka diolosa

Diagnostyka w fizjoterapii

TCM – diagnostyka poprzez wnikiwy wywiad i obserwację Pacjenta.

Wiedza o ludzkim organizmie wciąż się kształtuje, więc w 2023 r. odbyłem kolejny wielomiesięczny kurs zakończony egzaminem. Tym razem była to diagnostyka różnicowa TCM (z ang. Traditional Chinese Medicine). Jest to proces diagnozy medycznej opartej o tradycyjną medycynę chińską.

Diagnostyka różnicowa w tradycyjnej medycynie chińskiej (TCM) to proces identyfikacji przyczyny choroby na podstawie objawów i innych czynników. Nazywa się ją również „badanie różnic”. Proces diagnostyczny w TCM opiera się na koncepcji pięciu elementów (metal, woda, drewno, ogień i ziemia), które są uważane za podstawę wszystkich procesów życiowych. Każdy element jest związany z określonymi narządami, emocjami, porami roku i innymi czynnikami.

Diagnostyka różnicowa w TCM obejmuje następujące kroki:

1. Zbieranie wywiadu od Pacjenta, aby uzyskać informacje o objawach, historii choroby, stylu życia i innych czynnikach.

2. Obserwację Pacjenta, aby ocenić jego wygląd, język i puls.

3. Odczuwanie pulsu Pacjenta, aby uzyskać informacje o jego stanie zdrowia.

4. Pytania do Pacjenta, aby uzyskać dodatkowe informacje, które mogą pomóc w diagnostyce.

Trafna diagnoza jest podstawą skutecznego leczenia, które ma na celu powrót do optymalnego stanu zdrowia i homeostazy organizmu. Współpraca ze strony Pacjenta – mówienie o dolegliwościach podczas codziennych czynności, stosowanie zaleconych ćwiczeń i ziół – mają duży wpływ na uzyskanie pożądanego rezultatu.

Zapraszam do kontaktu
Szymon Sitko